X
تبلیغات
پيشگيري و مديريت بحران PCMT - - پيشگيري و مديريت بحران در نشت مواد شيميايي و گاز

پيشگيري و مديريت بحران PCMT

مجله اینترنتی علمی، آموزشی و اخبار در زمینه پيشگيري و مدیریت بحران و سوانح

بهره گيري از صفحه آموزش سايت پيشگيري و مديريت بحران شهرداري تهران

بازديد كننندگان عزيز!

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در ماه مبارك رمضان

صفحه آموزش سايت پيشگيري و مديريت بحران شهرداري تهران مطالب خوب و مفيدي را جهت بهره مندي شما عزيزان به اشتراك گذاشته است لذا در صورت تمايل با اجراي لينك زير مي توانيد آنها را دانلود و بهره مند شويد.

صفحه آموزش سايت سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهرداري تهران

 

التماس دعا- بهروز بهادري

+ نوشته شده در  جمعه ششم مرداد 1391ساعت 9:21  توسط بهروز بهادري  | 

توصيه های ایمنی ، توصيه های ایمنی ، توصيه های ایمنی

بر اساس نظریه متخصصان:
کسب آمادگی به عنوانی یکی از بهترین روشهای پیشگیری در کاهش خطرهای ناشی از يك ريسك محسوب می شود. در مرحله آمادگی است که روشهای ایمنی و چگونگی کاربرد آنها آموخته می شود. بنابراین ضروری است که آموزشهایی برای آشنایی با پدیده زلزله و نحوه مقابله با خطرات ناشی از آن به عموم مردم ارائه شود.

بنابراين مطمئن باشيد با يكبار مطالعه  لينك هاي زير و بكار بستن آنها حتماً جان يك نفر را نجات خواهيد داد

توصيه های ایمنی سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني

توصيه های ایمنی براي شهروندان ارائه شده توسط سازمان خدمات ايمني و آتش نشاني شهرداري تهران

مقالات ایمنی براي شهروندان ارائه شده توسط سازمان خدمات ايمني و آتش نشاني شهرداري تهران

تجهيزات ایمنی و نجات براي سانحه ديدگان ارائه شده توسط سازمان خدمات ايمني و آتش نشاني شهرداري تهران - (مطالعه براي تيم هاي نجات و آتش نشان )

منبع:‌سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و دوم دی 1389ساعت 8:2  توسط بهروز بهادري  | 

هشدار سازمان آتش‌نشانی.هشدار سازمان آتش‌نشانی.هشدار سازمان آتش‌نشانی

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با توجه به بارش برف و سرد شدن هوا با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد خطرات گاز منواکسید کربن هشدار داد و بر ضرورت رعایت اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی تاکید کرد.
 
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری 125، بارش برف و کاهش دمای هوا در کلانشهر تهران دقت و توجه هر چه بیشتر به اصول ایمنی و رعایت این اصول رادر استفاده از وسایل گرمایشی ضروری می‌سازد.
 
سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به شهروندان توصیه می‌کند به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه و خطر احتمالی ناشی از انتشار گاز منواکسید کربن در استفاده از وسایل گرمایشی، اصول ایمنی را کاملاً رعایت و به موارد زیر توجه کنند.
  • مراقبت و کنترل در مورد انتقال درست و کامل محصولات احتراق بخاری، آبگرمکن و.... از طریق دودکش
  • کنترل و بررسی دودکش و اطمینان از باز بودن مسیر آن.
  • خاموش کردن وسایل گرمایشی هنگام ترک منزل یا محل کار.
  • سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنین از ساکنان واحدهای مسکونی به ویژه واحدهای کمتر از 70 متر مربع که درز پنجره‌ها مسدود باشد و واحدهای مسکونی که پنجره دو جداره دارند همچنین واحدهایی که شرایط تهویه ندارند درخواست می‌کند توجه بیشتری به اصول ایمنی و رعایت آنها برای مقابله با گاز منواکسید کربن داشته باشند.
  • شهروندان برای آگاهی از توصیه‌ها و اصول ایمنی در زمینه استفاده از وسایل گرمایشی و حرارتی می‌توانند به پایگاه خبری 125 به آدرس www.125.ir مراجعه کنند.
  • سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنین با اعلام آمادگی برای ارائه خدمات ایمنی به شهروندان تاکید می‌کند اگر چه آتش‌نشانان همواره و در همه ساعات شب و روز آماده ارائه خدمات ایمنی و امدادرسانی هستند اما حسن توجه و مشارکت شهروندان فهیم و گرانقدر برای تحقق ایمنی در برابر خطرات ناشی از گاز منواکسید کربن مزید امتنان است.

منبع: سايت سازمان خدمات ايمني و آتش نشاني شهرداري تهران

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و دوم دی 1389ساعت 7:41  توسط بهروز بهادري  | 

دفاع اتمي:پس بهترين روش دفاع اتمي، بالا بردن سطح اطلاعات دفاعي مردم است.

دفاع اتمي:  به كوشش  غلامرضا سلطاني - مربي امدادونجات استان فارس

پديده راديواكتيو در سال 1896 توسط ‹‹ هنري بكرل›› كشف شد. تاقبل ازآن تمام منابع توليد پرتوهاي راديواكتيو طبيعي بودند(مثل پرتوهاي كيهاني و سنگهاي راديواكتيو ضعيف و...) ولي در سال 1934 اولين موادپرتوزاي مصنوعي جهت مصارف تحقيقاتي ساخته شدند ، ولي متاْسفانه سران كشورهاي قدرتمند از اين پديده عظيم استفاده بسيار نابجايي كردند. آلماني هادر آغاز جنگ دوم جهاني براي توليد بمب اتمي تلاش مي كردند. متفقين وبخصوص انگليسيها متوجه اين منظور شدند ومخازن آب سنگين(D2O كه به عنوان نرم كننده نوترون در رآكتور هسته اي مصرف دارد) آنهارا در سوئد ونروژ نابود كردند ومانع دستيابي آنها به بمب اتمي شدند . آمريكايي هابالاخره در سال 1945 در مركز محرمانه ‹‹ لوس آلاموس ›› موفق به ساخت  بمب اتمي شدند و به تبع آن انگليسي ها ، فرانسوي هاوچندي بعد چيني هاوهندي ها، پاكستاني ها و اسرائيلي ها هم به اين سلاح خطرناك دست يافتند .

آمريكا در سال 1945با يك بمب اورانيومي(به نام پسركوچك)باقدرت 5/12تن  T.N.T به هيروشيما حمله كردكه  150000  نفرراكشت وسه روز بعد بايك بمب پلوتونيومي(به نام مردچاق) باقدرت 25تن ‍‍T.N.T به ناكازاكي حمله كرد كه تلفات آن 75000  نفربودند . جدا از خطر انفجار  بمبهاي اتمي ، خطر نشت يا انفجار نيروگاه هاي هسته اي نيز وجود دارد . بطور مثال : حادثه نيروگاه اتمي ‹‹ويندسكال›› انگلستان در 1951 باوسعت آلودگي 500 كيلومتر مربع باتعدادي بيمار وكشته. و حادثه نيروگاه اتمي ‹‹ تري ميل آيلند›› امريكا در 1979 با وسعت آلودگي چندصد كيلومتر مربع كه هيچ گاه اسرار وآمار تلفات آن را فاش نكردند . وحادثه نيروگاه اتمي ‹‹ چرنوبيل ›› روسيه در  1986 كه حدود 670000 نفر را آلوده وبيماركرد وتعداد زيادي ازآنان راكشت.

كمبود آگاهي هاي عمومي در اين زمينه موجب مي شود كه برخي نكات ايمني و پيش بيني هاي لازم رعايت نشود. علاوه بر اين، به دليل عدم شناخت كافي از روشهاي دفاع و ايمني در بين مردم ترس و نگراني به وجود مي آيد.

پس بهترين روش دفاع اتمي، بالا بردن سطح اطلاعات دفاعي مردم است.

براي مطالعه ادامه موضوع به منبع آن مراجعه نماييد

منبع: پايگاه اينترنتي امدا گران ايران

 

دفاع اتمي به كوشش  غلامرضا سلطاني - مربي امدادونجات استان فارس

+ نوشته شده در  سه شنبه چهاردهم دی 1389ساعت 7:41  توسط بهروز بهادري  | 

بنزين ايراني متهم رديف اول آلودگي هواست ؟

نويسنده : اميد کريمي

آلودگي هواي بي سابقه در پاييز 89، هيچ متهم رديف اولي غير از بنزين نداشت. به اندازه اي شايعه بنزين بي کيفيت در شهر جدي بود که وزير نفت و بخشي از مديران دولتي وادار شدند از دستاورد جديد بخش نفت ايران، تمام قد حمايت کنند.
بنزين، فعلا يکي از مهمترين دغدغه هاي مردم است، حداقل تا روزي که قبض هاي جديد آب و برق و گاز بيايد. اما بنزين، فعلا بيشتر جيب و جان مردم را تهديد مي کند. هرچند بخشي از يارانه بنزين حذف شده است و مردم براي تردد درون شهري، راه هاي ديگري پيدا مي کنند، اما تا همين سه هفته پيش که نفس ها در هواي آلوده تهران، يک خط در ميان اکسيژن به ريه ها مي رساند، دهان دهان مي پيچيد که مقصر اول هواي آلوده تهران، بنزين ايراني است. چه اينکه اواخر تابستان دولت در پاسخ به تهديد دولت هاي غربي در تحريم بنزين، اعلام کرد ايران در توليد بنزين خودکفا شده است و حتي اولين محموله بنزين ايراني هم صادر شد. پيش از آن خبرهاي مختلفي درباره کيفيت بنزين وارداتي از ونزوئلا به گوش رسيد. برخي رسانه هاي خارجي گفتند بنزين ونزوئلا، يکي از بي کيفيت ترين بنزين هاي دنياست. اين خبر زماني منتشر شد که ونزوئلا اعلام کرد جانشين کشورهاي صادرکننده بنزين به ايران مي شود.

اما آلودگي هواي بي سابقه در پاييز 89، هيچ متهم رديف اولي غير از بنزين نداشت. هرچند که در رده هاي بعدي، ترددهاي زياد و بي مورد مردم در کنار پايداري زجرآور هوا نشسته بودند، اما تا حدي شايعه بنزين بي کيفيت در شهر جدي بود که وزير نفت و بخشي از مديران دولتي وادار شدند از دستاورد جديد بخش نفت ايران، تمام قد حمايت کنند. اين درحالي بود که مردم در کنار مديران شهري و بسياري از کارشناسان غيردولتي، بنزين و بنزن موجود در بنزين توليدي در پتروشيمي ها را مسبب نفس تنگي تهران در آذر امسال مي دانستند.

اما حمايت هاي بي چون و چراي دولت از کيفيت بنزين ايراني، با يک اظهار نظر وزير بهداشت، خدشه دار شده است. مرضيه وحيد دستجردي که سابقه داشته است در برخي موارد، موضع صريحي داشته باشد، اين باردرباره بنزن موجود در بنزين ها، اظهار نظر مبهمي داشت: «موضوع بالا بودن ميزان بنزن در بنزين‌هاي داخلي را بايد بررسي کنيم و بعد از تحقيق نتيجه را اعلام مي کنيم.» همين موضع يک خطي خانم وزير، مي تواند برداشت هاي متفاوتي ميان منتقدان و مردم داشته باشد. هرچند که او به راهي نرفت که رييس موسسه استاندارد، دو ماه پيش رفت و جنجالي به راه افتاد. به هر حال، با اين اظهار نظر به نظر مي رسد بنزين، همچنان سوژه داغي در محافل مختلف باشد، هرچند که شايد باد و باران و برف و بوران از آلودگي شهر بکاهد و تنها باعث شود جيب هاي مردم از بنزين و قيمت اش، بلرزد.


مهمترين اظهار نظرها درباره کيفيت بنزين ايراني

مرضيه وحيد دستجردي (وزير بهداشت و درمان) - 11 دي 1389
موضوع بالا بودن ميزان بنزن در بنزين‌هاي داخلي و آمار مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا را بايد بررسي کنيم و بعد از تحقيق نتيجه را اعلام مي‌کنيم.

عبدالله کعبي (نماينده آبادان در مجلس) - 11 دي 1389
کيفيت بنزين توليدي پالايشگاه آبادان نسبت به ديگر پالايشگاه‌هاي کشور بالاتر است و شايد حتي بهتر از بنزين وارداتي باشد. با توجه به بررسي‌هايي که خودم داشته‌ام، بنزين‌هاي توليدي پالايشگاه آبادان کيفيت مطلوبي دارد. مساله مطرح شده راجع به آلودگي هوا، مربوط به بنزين‌هاي توليدي پتروشيمي‌ها بوده که در بررسي‌هاي انجام شده در کميسيون مربوطه، مسوولان تاکيد کردند که بنزين توليد داخل سهمي در آلودگي هوا نداشته است.


حسينعلي شهرياري (رييس کميسيون بهداشت و درمان مجلس ) - 8 دي 1389
با بررسي هايي که بوجود آمده است بنزيني که در پالايشگاه ها توليد مي شود مي تواند در آلودگي هوا نقش داشته باشد. البته هنوز اين موضوع تاييد نشده و ما از وزارت نفت خواستيم که در اين باره توضيح دهد.


نجم‌الدين (مدير عامل ايران خودرو) - 29 آذر 1389
بر اساس قانون بايد از ابتداي سال خودرو توليد شده داراي استاندارد يورو 4 باشد اما به دليل توليد نشدن اين نوع سوخت در کشور خودرو سازان کماکان خودروهاي خود را استاندارد يورو 2 توليد مي کنند.زيرا سوخت خودروهاي داخلي با اين استاندارد مطابقت دارد. در صورتيکه سوخت يورو 4 در کشور توليد نشود توليد خودرو با اين نوع استاندارد علاوه بر آسيب زدن به موتور موجب تشديد آلودگي هوا نيز مي شود.

نظام‌الدين برزگري (رئيس سازمان استاندارد ) - 27 آذر 1389
بنزين توليدي در ايران با استانداردها مطابقت دارد. اکتان بنزين هاي موجود در کشور 87 است و با استاندارد ملي مطابقت دارد. تاييد استاندارد بودن بنزين ها بر اساس نمونه برداري هايي است که از محل تحويل بنزين به خودروها انجام شده است. گزارش هاي ارسالي از ادارات استاندارد استانها در سراسر کشور نيز نشان مي دهد که اکتان بنزين ها 87 است. براساس استاندارد هايي که در کشور وجود داشته اکتان بنزين در کشور طي سالهاي گذشته تغييري نکرده و بنزين مصرفي در آلودگي هوا بي تاثير بوده است.

نظام‌الدين برزگري (رئيس سازمان استاندارد ) - 23 آذر 1389
بنزين‌هايي که در حال حاضر در داخل کشور عرضه مي‌شود با آن استانداردي که ما تدوين کرده‌ايم بسيار فاصله دارد. بنزيني که هم‌اکنون مورد استفاده قرار مي‌گيرد داراي استاندارد يورو 2 با اکتان 87 است اما بنزين يورو 4 اکتاني برابر 95 را دارد. اين سازمان سال گذشته استاندارد يورو 4 را براي بنزين تدوين کرد اما چون وزارت نفت آمادگي تهيه و توزيع چنين بنزيني را نداشت با وزارت صنايع و معادن توافق کرد تا از ابتداي سال 1391 اين بنزين را براي بازار داخلي تامين کند. کارشناسان سازمان استاندارد از اين نوع بنزين نمونه‌برداري کرده‌اند و نتيجه آزمايش‌هاي صورت‌گرفته نشان مي‌دهد اين بنزين‌ها مطابق استاندارد يورو 2 به توليد مي‌رسد.

خسرو دانشجو (سخنگوي شوراي شهر تهران) - 21 آذر 89
اخبار کذبي مطرح شد مبني‌بر اينکه شوراي شهر کيفيت بنزين توليد داخل کشور را مورد انتقاد قرار داده‌است درحالي که شورا و نمايندگان آن همچنان دست تمام زحمت‌کشان کشور را که فعاليتشان منجر به قطع وابستگي به ساير کشورها شده را مي‌بوسد. اينکه اعلام مي‌شود آلودگي هوا به دليل بنزين توليد ايران است کذب محض بوده و شخص بنده در اين مورد هيچ مصاحبه‌اي انجام نداده‌ام.

سيد عماد حسيني ( سخنگوي کميسيون انرژي مجلس) - 17 آذر 1389
توليد بنزين در پتروشيمي در بلندمدت علاوه بر اثرات زيست‌محيطي، نتايج ديگري هم دارد. ترکيباتي که براي بنزين توليد مي‌شود، پتروشيمي‌ها را هم تحت‌الشعاع قرار مي دهد، چون اين ترکيبات بايد خاص مواد پتروشيمي باشد. استخراج فرآورده‌هاي سوختي از پتروشيمي، واکنش معکوس است که تبعات خاص خود را به لحاظ شيميايي و فيزيکي خواهد داشت، که يکي از آن‌ها مي‌تواند اثرات زيست‌محيطي باشد. اما اثر اين بنزين‌ها بر آلودگي‌هاي اخير هنوز اثبات نشده است.

محسن نريمان (نايب رئيس فراکسيون عمران) - 16 آذر 89
آلودگي هواي تهران در يک روال غير عادي افزايش يافته است. توليد بنزين غير استاندار از يک طرف و از طرف ديگر بها ندادن به طرح هايي که براي توسعه مترو در نظر گرفته شده است موجب تشديد آلودگي هوا شده است. در اينجا سوالي مطرح است و آن اين است که آيا بنزيني که توليد مي شود استاندارد است؟ کارشناساني که به بررسي علل آلودگي هوا مي پردازند آيا تاثيرات بنزين مورد مصرف را که از استاندارهاي لازم خارج شده بر بيماران قلبي و عروقي مي دانند؟ بنزين هاي غير استانداري که در تهران استفاده مي شود موجب افزايش آلودگي هوا شده است.

عليرضا ضيغمي (معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران) - ۱۶ آذر ۱۳۸۹
افزايش آلودگي هواي تهران به دليل توليد و توزيع بنزين غيراستاندارد و بي کيفيت در مجتمع هاي پتروشيمي ايران فرافکني و دروغ بزرگ رسانه‌هاي بيگانه است. بنزين سوپر توليد شده در اين مجتمع ها از نظر کيفيت فراتر از بنزين وارداتي است.

سيدمسعود ميرکاظمي (وزير نفت) - 16 آذر 1389
با توليد بنزين در مجتمع هاي پتروشيمي کشور و کاهش قيمت اين فرآورده در منطقه خليج فارس به دليل خريد نکردن ايران، رسانه هاي بيگانه با اظهار بي اطلاعي از فعاليت هاي انجام شده براي توليد بنزين در مجتمع هاي پتروشيمي در ايران اعلام کردند به دليل کيفيت پايين بنزين توليد شده در اين مجتمع ها و عرضه آن، آلودگي هوا در ايران افزايش يافته است. ميزان بنزيني که در پتروشيمي ها توليد مي شود با اکتان بسيار بالا و بين 98 تا 100 و بسيار مطلوب تر از بنزين خارجي وارداتي است.

سيد اميرحسين قاضي زاده (عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس) - 14 آذر 89
کيفيت بنزين توليد در داخل و بنزين وارداتي از خارج کشور کاملا يکسان است. اگر بنزين توليد داخل در کشور ما از کيفيت لازم برخوردار نيست پس چرا کشوري مانند چين که از بنزين خارجي استفاده مي کند دچار اين حجم بالا از آلودگي شده است.

سيدمسعود ميرکاظمي (وزير نفت) - 24 مهر 1389

بنزين توليد داخل با اکتان بالاي 95 توليد مي شود و کيفيت آن بالاتر از بنزين وارداتي است.

فريد عامري (مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران) - 9 مهر 1389
بنزين و گازوييل توليدي در مجتمع‌هاي پتروشيمي استانداردبوده و استفاده از آنها هيچ مشکلي براي خودروها ايجاد نمي‌کند. بنزين توليدي در مجتمع‌هاي پتروشيمي با عدد اکتان 95 تا 110، به برخي پالايشگاه‌ها از جمله آبادان و بندرعباس ارسال و به جاي بنزين وارداتي به بنزين توليدي اين پالايشگاه‌ها براي تنظيم عدد اکتان افزوده مي‌شود. همه کنترل هاي لازم روي فرآورده هاي توليدي پالايشگاه ها پيش از عرضه به مشتريان انجام مي شود. در صورت مغايرت کيفيت اين فرآورده ها با استانداردهاي شرکت ملي پالايش و پخش، از تحويل و توزيع آنها در کشور جلوگيري مي شود.

محمدهادي حيدرزاده (رييس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران) - 5 مهر 1389
بر اساس مصوبه سال 1384 هيئت دولت استاندارد يورو 2 بايد تا سال 1390 در کشور رعايت شود. بر اساس اين استاندارد بايد اکتان بنزين مصرفي حدود 97 باشد، يعني همان اکتاني که در حال حاضر در بنزين سوپر رعايت مي‌شود. درحال حاضر قريب به اتفاق تمامي خودروهاي کشور انژکتوري هستند و در صورت استفاده از بنزين نامرغوب آلودگي برابر با خودروهاي فرسوده ايجاد خواهند کرد هرچه اکتان بنزين پايين‌تر بيايد، آلودگي‌هاي ناشي از سوختن اين بنزين بيش‌تر خواهد شد. در صورتي که وزارت نفت توانسته باشد بنزيني با اکتان بالاي 97 درصد توليد کند بايد به آنها نشان محيط زيست اعطا کرد.

يوسف رشيدي (مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران) - 23 شهريور 1389
آلودگي هواي تهران بر روي اوزون و هيدروکربن‌هاي ناشي از تبخير بنزين متمرکز شده است. بنزن براي افزايش عدد اکتان و بهسوزي بنزين اضافه مي‌شود که علت اصلي افزايش ميزان اين آلاينده بخارات بنزين و ترافيک است. در تمام دنيا براي جلوگيري از افزايش اين آلاينده بخارات بنزين را کنترل مي‌کنند به شکلي که بنزين توليدي با وجود عدد اکتان 95 تا 98 فراريت بسيار کمي دارد.


معصومه ابتکار (رئيس کميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران) - 9 تير 1389
آلاينده‌هاي آلي در هواي تهران مانند بنزن، تولوئين و ديزايلين از بخارات بنزين حاصل مي‌شود.

منبع : خبرآنلاين
+ نوشته شده در  سه شنبه چهاردهم دی 1389ساعت 7:25  توسط بهروز بهادري  | 

مدیریت بحران آلودگی هوای تهران

منبع؛ مجله اينترنتي مديريت بحران و سوانح - جناب آقاي دكتر عسگري

این روزها و بسیاری از روزهای دیگر سال تهران دچار بحران آلودگی هوا است. آلودگی هوا در مناطق شهری در اکثر شهرهای دنیا وجود دارد و از آن به عنوان یک مشکل نام برده می شود ولی کمتر شهرهایی هستند که در آنها این مشکل تبدیل به یک بحران شود. بحران اصولا به حالتی اطلاق می شود که یک مشکل به اندازه ای بزرگ می شود که انجام امور روزمره را مختل می سازد و سازمانهایی که بطور معمول مسئولیت مقابله با آن را دارند به تنهایی از عهده حل آن بر نمی آیند. وضعیت آلودگی هوای تهران اکنون بر مبنای همین تعریف ساده "وضعیتی بحرانی" است.  اکنون اگر بپذیریم که آلودگی هوا در تهران یکی از مخاطرات شهری است که می تواند بحران زا باشد لازم است مدیریت آن را در چارچوبهای پذیرفته شده مدیریت بحران انجام دهیم.  در این چهارچوب مدیریت بحران فقط منحصر به مقابله با بحران هنگام وقوع نبوده، بلکه تدابیر آمادگی و پیشگیری نیز به آن افزوده می شوند.  هیچکدام از این اقدامات به تنهایی کافی نبوده و تا از بین رفتن عامل اصلی ایجاد آلودگی (مخاطره) همه این اقدامات باید در دستور کار قرار گیرند.  اگر چه موضوع آلودگی هوای تهران موضوعی نیست که به آن پرداخته نشده باشد ولی نحوه مدیریت این بحران در یک دوره زمانی مناسب است که موضوع این بحث است.  

با کمی خلاصه سازی و اغماض مدیریت این بحران را می توان به دو بخش مهم تقسیم کرد که عبارتند از:

·         مدیریت پیشگیری

·         مدیریت آمادگی و مقابله

هر دو نوع این مدیریت باید در چارچوب مدیریت ریسک و یا خطر انجام شوند.

مدیریت خطر در چارچوب فرمول بسیار ساده خطر صورت می گیرد:

احتمال وقوع= خطرx پیامدها

در این معادله ساده کاهش خطر و یا ریسک منوط به "کاهش احتمال وقوع مخاطره" یا عامل ایجاد کننده خطر و یا "کاهش پیامدها و در واقع آسیب پذیری" و یا "کاهش همزمان هر دوی آنها" می باشد.  افزایش یکی و کاهش دیگری ممکن است نتیجه دلخواه ما را به دست ندهند.  احتمال وقوع آلودگی هوا تابعی از عوامل متعددد طبیعی و انسان ساخت مانند وضعیت آب و هوایی و تعداد منشاء های آلایندگی (اتومبیل، کارخانه ها، ساختمانها و ...) و میزان آلایندگی آنها است.  اگر چه فعالیتهای محلی مانند افزایش فضای سبز و مانند آنها می توانند آلودگی را کاهش دهند ولی واقعیت این است که توانایی و سرعت ما در کنترل آلودگی هوا از این طریق در شهرهای بزرگی مانند تهران بسیار محدود است. بنابر این بخش قابل توجهی از مدیریت این ریسک بستگی به نوسانات آب و هوایی خواهد داشت که طی سالهای گذشته روند نامناسبی را داشته است. کاهش بارندگی ها و حرکات جوی بدون تردید وجود داشته است.  منشاء های ایجاد کننده آلاینده ها نیز علیرغم تلاشهایی که برای جایگزینی سوختنها، محدودیتهای ترافیکی، افزایش حمل و نقل عمومی و غیره در سالهای گذشته صورت گرفته است همچنان افزایش قابل توجهی داشته اند.  بنابر این در طی سالهای گذشته در تهران هر دو عامل مربوط به احتمال وقوع آلودگی در این معادله در مجموع نه تنها کاهش نیافته بلکه به شدت افزایش یافته اند. در قسمت دیگر معادله پیامدها و آسیب پذیری است که آن هم به نوبه خود و به تبع افزایش جمعیت و افزایش تعداد افراد آسیب پذیر از آلودگی هوا به شدت افزایش یافته است. تعداد سالمندان، تعداد خردسالان و تعداد افراد بیمار در این شهر بسیار بالا است.  حجم فعالیتها و رفت و آمدها اعم از ضروری و غیر ضروری بنا به ساختار شهر و فعالیتهای موحود در آن بسیار بالا و بنابر این افراد بالاجبار در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند.  مدیریت پیشگیری معمولا اقدامات بلند مدتی هستند که باید در چارچوب یک برنامه ریزی بلند مدت و بدور از ملاحظات سیاسی افراد و گروهها انجام شوند. نتیجه این تلاشها هر چه که باشند با اطمینان می توان گفت که تا زمانی که تلاشهای جدی برای کاهش این دو عامل در بلند مدت و بطور دائمی صورت نگیرند اهداف این بخش از مدیریت بحران که مربوط به پیشگیری است محقق نخواهند شد و ما همچنان باید به مدیریت محدودتر بحران که مربوط به اقدامات آمادگی و مقابله است و مشکل را برای بلند مدت رفع نحواهند کرد بسنده کنیم.

مدیریت آمادگی و مقابله مربوط به آن بخش از مدیریت بحران می شود که مردم و سازمانها و شهر را برای مقابله با بحران آماده می نماید. این بخش معمولا شامل اقدامات کوتاه مدت و موقتی می شوند که می توانند در کوتاه مدت هم احتمال وقوع و هم پیامدهای ناشی از بحران را کاهش دهند. این اقدامات معمولا شامل آموزشهای عمومی، اعلام وضعیت فوق العاده، تعطیلی فعالیتها، اعلام هشدار، محدودیتهای رفت و آمد، استفاده از ماسک و غیره می شوند. این اقدامات اگر چه در کوتاه مدت می توانند احتمال خطر و همچنین پیامدهای آن را تا حدودی کم و کنترل نمایند ولی مشکل را برای بلند مدت حل نخواهند کرد. واقعیت این است که میزان تاثیر گذاری این اقدامات زمانی حداکثر خواهد بود که اقدامات مدیریت پیشگیری به نحو مناسبی انجام شده باشند. به همین دلیل است که در بحرانهایی مانند زلزله می بینیم که تعداد تلفات و خسارات در کشورهای توسعه یافته کمتر از کشورهای در حال توسعه است زیرا در کشورهای توسعه یافته مدیریت پیشگیری تا حد زیادی انجام می گیرد و مدیریت آمادگی و مقابله آن را تکمیل می نماید. اگر چه در هر سال ممکن است به نظر برسد که هزینه های اقدامات کوتاه مدت از هزینه های اقدامات بلند مدت کمتر باشند ولی در یک افق زمانی بلند مدت هزینه اقدامات آمادگی و مقابله بسیار بیشتر از اقدامات بلند مدت مدیریت پیشگیری خواهند بود. 

بنابر این توصیه اصلی این بحث مختصر آن است که اکنون که بر این باوریم که آلودگی هوا همانند مخاطرات دیگری مانند زلزله تهران را تهدید می نماید لازم است در چارچوب یک برنامه ریزی بحران به آن بپردازیم. از ملزومات چنین نگرشی آن است:

1.       مدیریت ریسک آلودگی هوا مبنای علمی و اجرایی قرار گیرد.

2.       قانون ویژه ای برای تهیه و تنظیم و اجرای برنامه مدیریت بحران آلودگی شهر تهران در سطح شورای شهر و یا مجلس تهیه و تصویب شود.

3.       همه سازمانها و نهادهای مسئول و مردم در فرایند برنامه ریزی و مدیریت بحران آلودگی هوا مشارکت داشته باشند.

4.       اقدامات بلند مدت و پیشگیرانه مورد توجه خاص قرار گیرند.

5.       این اقدام در هماهنگی و ارتباط کامل با سازمان مدیریت بحران شهر تهران صورت گرفته و حتی الامکان این سازمان به عنوان سازمان هماهنگ کننده آن مورد استفاده قرار گیرد.

+ نوشته شده در  سه شنبه هفتم دی 1389ساعت 12:28  توسط دکتر علی عسگری 
+ نوشته شده در  پنجشنبه نهم دی 1389ساعت 7:59  توسط بهروز بهادري  | 

ايمني و تجهيزات نجات در سفر هاي هوايي

تجهيزات ايمني در هواپيما بسته به اين كه در كدام سوي آتلانتيك پرواز مي‌كند و مقام‌هاي قانون گذاري كه صلاحيت تجهيزات و محصولات را تأييد مي‌نمايند فرق مي‌كند. در يك وضعيت اضطراري، اين مطلب مهم است كه مسافران از دستورالعمل‌هاي خدمه آموزش ديده در زمينه ايمني هواپيما و روش‌هاي خروج اضطراري پيروي كنند. همچنين انواع مختلفي از محصولات ايمني و نجات نيز وجود دارد كه خدمه مي‌توانند از آنها بهره‌گيري كنند. در اين مقاله قصد داريم درباره محصولاتي از قبيل كيسه‌هاي هوا، بندهاي محافظ كودكان، چراغ‌هاي خروج اضطراري، سامانه‌هاي تأمين اكسيژن، سرسره‌هاي نجات، قايق‌ها و جليقه‌هاي نجات به بحث و بررسي بپردازيم.

گروه: آموزش, هوا و فضا, امداد و نجات - سازمان پدافند غير عامل كشور


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه دهم اردیبهشت 1389ساعت 8:10  توسط بهروز بهادري  | 

چگونه از سانحه سقوط هواپيما جان سالم بدر ببريم؟

خطوط هواپيمايي در اطراف جهان هم اكنون 5/2 ميليارد مسافر در سال حمل مي‌كنند و علي‌رغم خطرهاي بالقوه موتورهاي جت در آسمان و سفر در چند مايلي بالاتر از زمينه و درون يك قطعه فلز سنگين- اين مسافرت‌ها بطرز شگفت‌انگيزي ايمن هستند.

به نقل از گروه: امداد و نجات  سازمان پدافند غير عامل كشور


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه دهم اردیبهشت 1389ساعت 8:8  توسط بهروز بهادري  | 

مانور مقابله با نشت مواد شيميايي و خطرناك در تهران برگزار شد

مانور مقابله با نشت مواد شيميايي و خطرناك با هدف بررسي ميزان آمادگي نيرو‌هاي امدادي در مواقع بروز بحران‌هاي ناشي از پخش مواد شيميايي و گاز‌هاي خطرناك در سطح شهر با همكاري گروه 500 ش. م. ه در محل سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، نيرو‌هاي ويژه مقابله با نشت مواد شيمايي خطرناك، بر اساس سناريو  طراحي شده از مركز شهر به سمت محل اجراي مانور در باند هلي‌كوپتر سازمان حركت كرده و با رسيدن به محل مانور، عمليات خود را براي پاكسازي محيط فرضي آلوده آغاز كردند.

 عباس نبي زاده مدير عمليات معاونت آمادگي، عمليات و پدافند غيرعامل سازمان با بيان اين كه اين برنامه با هدف آمادگي بيشتر انجام گرفته است، گفت: با توجه به ضرورت برخورداري از يك گروه آماده به خدمت  در سطح شهر تهران جهت حضور در صحنه در مواقع اضطراري از جمله كنترل نشت گاز‌هاي خطرناك يا مواد شيميايي در حوادث احتمالي با گروه 500 ش.م.ه قراردادي منعقد شد تا يك گروه 35 نفره آماده به كار همواره براي  همكاري و اجراي عمليات مهيا باشند.

وي افزود:  اين گروه هميشه آمادگي دارند تا در حوادث احتمالي پس از فراخوان وارد عمل شوند و اين مانور با  هدف سنجش آمادگي و ميزان توانايي اين گروه واكنش اضطراري در ساعات غير اداري انجام شد.

وي در ادامه گفت: نيرو‌هاي شركت كننده در اين مانور از تمامي وسايلي كه براي دفع مواد شيميايي خطرناك و رفع آلودگي ناشي از آن در يك منطقه مورد نياز است، برخوردارند و جديد‌ترين تجهيزات ضد شيميايي روز دنيا در اين مانور مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

در اين مانور پس از اعلام وقوع نشت مواد شيميايي، اعضاي گروه عملياتي وارد صحنه شدند و عمليات كنترل محدوده حادثه، پاكسازي و خنثي سازي محيط، شست و شوي محوطه و افراد حاضر در صحنه و انتقال مجروحان فرضي انجام شد.

به نقل از : سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران

+ نوشته شده در  جمعه دهم اردیبهشت 1389ساعت 7:45  توسط بهروز بهادري  |